czwartek, 5 lutego 2015

Wyspy kanaryjskie - Gran Canaria

Często wspominam moją podróż na tę przepiękną wyspę. Na Gran Canarii byłam we wrześniu w 2013 roku. O tej porze wyspa jest mocno spalona słońcem. Mieszkałam w Playa del Ingles.

foto: Playa del Ingles
Położenie
Gran Canaria to terytorium Hiszpanii, należy do Wysp Kanaryjskich, położona jest na Oceanie Atlantyckim, między wyspami Teneryfą a Fuerteventurą. Jest trzecią wyspą kanaryjską z siedmiu, pod względem powierzchni. Gran Canaria z Playa Del Ingles i Las Palmas jest jednym z największych kurortów Hiszpanii. Wyspa słynie z szerokich piaszczystych, kilometrowych plaż. W samym środku wyspy znajduje się łańcuch górski który dzieli wyspę na część północną i południową.
Klimat i pogoda
Ogólnie Wyspy Kanaryjskie charakteryzują się klimatem umiarkowanym, nazywane są wyspami wiecznej wiosny, dlatego można na nie latać przez cały rok. Gran Canaria jest mocno zróżnicowana pod względem klimatycznym. Na południu będą upały dochodzące do 35 stopni a w tym samym czasie w środkowej części wyspy będzie pochmurno i chłodniej około 25 stopni. Miałam okazję się o tym przekonać, podróżując w głąb wyspy - przy wejściu na punkt widokowy wyspy - Pico de Bandama, lekko kropił deszcz. Gran Canaria jest nazywana "kontynentem w miniaturze", przez wahania temperatur w różnych częściach wyspy i zróżnicowanie terenu.
Playa del Ingles

Jest tutaj najwięcej hoteli na wyspie i przepiękna, szeroka, piaszczysta, plaża z jasnym piaskiem, ciągnąca się na ok. 6 km, poprzedzona promenadą. Na plaże schodziłam po schodach lub korzystałam z windy. dla mnie kąpiel w oceanie była dość rześka. Nie jest to tak ciepła kąpiel jak w morzu śródziemnym, ale przyjemnie jest się schłodzić kiedy temperatura dochodzi do 36 stopni. Playa del Ingles zlokalizowane jest w idealnym dla urlopowiczów miejscu, wszędzie chodziłam pieszo, od San Agustin aż do Maspalomas. Dla miłośników sportu są tu szkoły surfingu a dla wielbicieli szaleństw zakupowych, ogromne centra handlowe Metro i Jumbo, gdzie kupowałam perfumy i pamiątki oraz wino(pyszne wino z wyspy Lanzarote El Grifo), nie brakuje tu także barów i restauracji, choć przyznam że długo szukałam miejsca z tradycyjną kuchnią kanaryjską. Wieczorem warto jest spacerować z aparatem fotograficznym brzegiem plaży, w oddali widać Las Palmas, stolicę wyspy jak pięknie jest oświetlona. Dla bywalców nocnych klubów, nie brakuje dyskotek i imprez na wolnym powietrzu, Playa del Ingles to miejsce idealne dla imprezowiczów i miłośników dobrej muzyki klubowej.

foto: Playa del Ingles, zejście na plażę z promenady, w tle San Agustin


foto: Playa del Ingles, plaża po zachodzie słońca

Las Palmas de Gran Canaria

Stolica wyspy z ogromnym portem i podobnie jak w Playa del Ingles szeroką, piaszczystą plażą Las Canteras. Jest to największe z miast całego archipelagu wysp Kanaryjskich, usytułowane blisko półwyspu La Isleta. W Las Palmas miłośnicy zabytków będą mogli zobaczyć Muzeum Domu Kolumba z galerią obrazów i widokiem na uliczkę Los Balcones, przy której znajduje się Centrum Sztuki nowoczesnej. Plac Pilar Nuevo, kaplice m.in. Św. Antoniego i kościoły oraz Pueblo Canario - muzeum i wystawa obrazów Martina Fernandez de la Torre. Liczne sklepy z pamiątkami i miejsce gdzie odbywają się przedstawienia kanaryjskiego folkloru.

San Agustin

To kolejny kurort, sąsiadujący z Playa del Ingles, położony powyżej oceanu na wzniesieniu. Jest tu znacznie spokojniej. to idealne miejsce na wypoczynek dla rodzin z dziećmi i dla seniorów, z dala od zgiełku dyskotek. San Agustin to miejsce z licznymi ogrodami, i widokami zachodzącego słońca, co jest nie lada gratką dla miłośników fotografii.

Puerto De Mogan

Miasteczko turystyczne, otoczone górami z usypaną, jasną plażą, dalej przy hotelach plaża jest już z czarnym wulkanicznym piaskiem, nazywane "Małą Wenecją" i z niewielkim portem dla jachtów. Do miasteczka można dostać się autobusem miejskim z Playa del Ingles, bilet w dwie strony od osoby to koszt ok. 8€, podróż trwała ok. 40 minut. Miejsce w którym znajdują się ekskluzywne hotele, oddalone od oceanu jak i te przy samej linii brzegowej z wieloma atrakcjami dla rodzin z dziećmi i aqua parkiem. Spacerując starówką, zrobiłam kilkaset zdjęć, jest tutaj przepięknie. Często w przewodnikach całą Gran Canarię rekomendują zdjęcia właśnie Puerto de Mogan ze zwisającymi z okien i łuków łączących pasaże kaskadami amarantowych i żółtych bugenwilli. Tutaj znajduje się także szkoła nurkowania oraz maleńkie restauracje gdzie można zjeść pyszna smażoną rybę i słodki deser. To w tej części wyspy znajduje się najwięcej pomników przyrody, parków wodnych, zoologicznych i botanicznych.

foto: Puerto de Mogan

foto: Puerto de Mogan, port

foto: Puerto de Mogan

foto: Puerto de Mogan

foto: Puerto de Mogan

Faro de Maspalomas, wydmy

Brzegiem plaży w Playa del Ingles przeszłam spacerkiem aż do latarni morskiej i na deptak w Faro de Maspalomas. Choć świeciło mocne słońce, wiał mocny wiatr od oceanu. Gdzieniegdzie plaża była dość kamienista. Mijałam wielu spacerowiczów, nie zrażał nikogo spory odcinek drogi do przejścia. Piasek na plaży był dość mocno ubity. Minęłam plażę nudystów i zatrzymałam się na wydmach, które robią wrażenie, piasek jest tak mocno rozgrzany słońcem że parzył w stopy. Stojąc tyłem do oceanu, w oddali widać apartamenty i ogromne tereny hotelowe. Dochodząc do latarni morskiej, w oddali widać sąsiednie miasteczko Puerto Rico, które słynie z kolejnej zjawiskowej plaży Playa Amadores. Cały spacer zajął mi około 3, godzin, razem z powrotem do hotelu.

foto: Wydmy Maspalomas

foto: Wydmy Maspalomas

foto: Faro de Maspalomas, latarnia morska

foto: Maspalomas. w tle widok na Puerto Rico

Teror

Zwiedzając północ i środkową część wyspy, dojechałam do miasteczka Teror. Miasto słynie z zabytkowej XVIII - wiecznej Bazyliki Matki Sosnowej - Patronki wyspy oraz z urokliwej starówki. 8go września obchodzone jest święto Virgen del Pino na Gran Canarii. Miałam przyjemność być w tym czasie na wyspie i widziałam jak mieszkańcy przygotowują się do tego święta, które przyciągają liczne tłumy turystów. W miasteczku można też kupić pamiątki, rękodzieło i lokalne wyroby cukiernicze.

foto: Teror

foto: Teror, stragany z lokalnymi wyrobami cukierniczymi

foto: Teror, wnętrze Bazyliki Matki Boskiej Sosnowej

Arucas

Miasteczko Arucas leży na północ od Las Palmas. Jego położenie między wybrzeżem a górami wieńczy góra powulkaniczna Montana de Arucas. Miasto słynie z licznych plantacji trzciny cukrowej oraz pól bananowych. W Arucas zwiedziłam jedno z najbardziej uczęszczanych przez turystów miejsc, zaraz po Kościele Św. Jana Chrzciciela , destylarnię rumu. Fabryka ta jest znana na całym świecie i działa nieprzerwanie od ponad 130 lat. Najbardziej znanym alkoholem jest oczywiście rum i likier bananowy. W destylarni znajduje się miejsce degustacji oraz sklep. To właśnie z trzciny cukrowej powstaje ten smaczny trunek.

foto: Arucas, Kościół Św. Jana Chrzciciela

foto: Arucas,  Destylarnia rumu

foto: Arucas, destylarnia rumu, wnętrza udostępnione dla turystów

Pico de Bandama

To pierwszy punkt na mojej mapie zwiedzania Gran Canarii. Cieszyłam się że wzięłam ze sobą ciepły sweter bo w tej części wyspy było chłodno. Stojąc na samym szczycie, gdzie praktycznie na samą górę można podjechać autem, asfaltową drogą, rozciąga się piękny widok na krater(Caldera de Bandama, wzniesienie Pico de Bandama liczy sobie 569 m n.p.m.) i na Las Palmas. Widok jest na prawdę niesamowity, warto zabrać aparat fotograficzny lub kamerę.

foto: Pico de Bandama

foto: Pico de Bandama, widok na kalderę i pola golfowe

Roque Nublo - symbol wyspy

W stronę najwyższego punktu wyspy Pico del Pozo de Las Nieves(1949 m), z widokiem na Roque Nublo(1813 m n.p.m.)- powulkaniczny masyw górski, autokar jechał bardzo powoli, z tego względu że była bardzo duża mgła i widoczność ograniczała się do kilku metrów, nie wspominając już o licznych zakrętach. Po dotarciu na miejsce, gdzie znajdował się punkt widokowy, w oddali można było zobaczyć Teneryfę. Widoki fantastyczne, na południową i wschodnią cześć Gran Canarii.

foto: Widok na Roque Nublo

foto: Punkt widokowy, w tle, daleko widok na Teneryfę

Los Palmitos

To obowiązkowy punkt na mapie miłośników ptaków i kwiatów, alternatywa dla Loro Parku na Teneryfie. Jest ich tutaj ok. 250 gatunków, najbardziej widowiskowe z ptaków to oczywiście papugi i tukany. co do roślinności to dominują tu kaktusy, orchidee i palmy. Warto także zobaczyć akwarium i ogromną ilością ryb słodkowodnych i morskich.

foto: Gran Canaria

 P.S. Niniejszy post jest zbiorem informacji które zebrałam będą na wyspie Gran Canaria. Są tu moje subiektywne spostrzeżenia. Zdaje sobie sprawę że opisałam mały wycinek tego co można zobaczyć, dotknąć spróbować na tej urokliwej wyspie. W opracowaniu tego postu pomógł mi także przodownik po Gran Canarii -"GranCanaria, Patronato de Turismo de Gran Canaria".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu.
Będzie mi bardzo miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...